Stuur jij wel eens een nieuwsbrief naar jouw klanten? Of zie je door de bomen het bos niet meer? Het schrijven van nieuwsbrieven is belangrijk om klantrelaties te onderhouden of om nieuwe producten of diensten te promoten. Om je op weg te helpen, geven we je vandaag 3 uitgebreide tips voor het maken van een nieuwsbrief.
Een goede nieuwsbrief begint bij het vaststellen van een doel. Wat wil je bereiken met je e-mailcampagne? Wil je jouw klanten op de hoogte houden van een evenement? Wil je meer verkeer naar je website? Het doel dat je opstelt, moet passen bij jouw doelgroep. Vraag jezelf af wat zij verwachten en welke boodschap jij wilt overbrengen.
Je bent klaar om de inhoud van je nieuwsbrief een invulling te geven. Je kunt de teksten laten schrijven door een copywriter of je kunt het lekker zelf doen! Kies je voor de tweede optie, dan raden we aan om eerst research te doen. Op deze manier gaat het schrijven van de nieuwsbrief
een stuk gemakkelijker.
Een pakkende onderwerpregel zorgt ervoor dat meer klanten de mail openen. Kies een onderwerpregel die past bij je publiek én de boodschap. Wil je nog meer opvallen? Maak dan gebruik van emoji’s 🔥. Met een pakkende onderwerpregel kun je inspelen op:
De afzender is samen met het onderwerpregel het eerste dat jouw lezers zien. Het is dus belangrijk dat je een goede eerste indruk maakt. Het kiezen van de afzender heeft gevolgen voor hoe vaak de mail geopend wordt (Open Rate). Zorg ervoor dat de afzender persoonlijk is. én jouw merk naar voren brengt. Een goede afzender zou kunnen zijn: ‘Holly van restaurant XX‘ of ‘Dennis van manege XX’.
Een header dient ter ondersteuning van je onderwerpregel. Daarnaast is dit het eerste wat je lezers zien wanneer ze de e-mail openen. Het is belangrijk dat deze de aandacht trekt en behoudt. Zorg dat de header past bij je huisstijl. Lezers houden namelijk van herkenbaarheid.
Het komt wel eens voor dat je e-mail niet duidelijk weergegeven wordt in de e-mail client. Om dit probleem op te lossen kun je een link plaatsen naar de online versie.
Je wilt dat jouw klanten actie ondernemen. Het is daarom van belang dat je aan het einde van elke nieuwsbrief een call-to-action plaats. Dit kun je doen in de vorm van een button om conversie te verhogen. Een voorbeeld van een call-to-action is: ‘’Bekijk meer tips op de website’’ of ”Lees meer”.
Meten is weten. Dat geldt ook voor de nieuwsbrieven die
je verstuurd. Om het succes van je e-mailcampagne te meten, maken we gebruik
van verschillende metrics, namelijk open rate (OR) en click-trough rate
(CTR).
Je kunt je e-mail versturen naar alle klanten in je klantenlijst, maar deze wordt niet door iedereen gelezen. De open rate is het percentage dat aantoont hoe vaak je e-mail is geopend. Volgens Mailchimp is de gemiddelde open rate 17,9%. Is jouw open Rate hoger dan dat? Dan ben je goed bezig!
De Click-through rate geeft aan hoeveel kliks je hebt gekregen van je lezer. Denk bijvoorbeeld aan een link, knop of afbeelding. Jouw lezers vonden de informatie zo interessant, dat ze meer wilden bekijken of lezen. Dit is vaak de eerste stap in het aankoopproces. Volgens Mailchimp is de gemiddelde CTR 7,85%.
De gemiddelde Open Rate en Click-through rate is echter per branche verschillend. Het kan dus zo zijn dat de gemiddelde Open Rate of Click-through rate hoger of lager valt dan 17,9% en 7,85%.
Het is tijd om aan de slag te gaan! Met deze tips kun jij (hopelijk) een begin maken aan jouw e-mailcampagnes. Mocht je er toch niet helemaal uitkomen, dan kun je altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte van de leukste online marketing nieuwtjes en handige tips & tricks
Vul onderstaand formulier in dan nemen we z.s.m. contact met je op voor een SEO Quickscan.