Zoekmachine Optimalisatie

Bovenaan in Google

Blauwe confetti horizontaal
Blauwe confetti horizontaal

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Samen behalen we de beste online resultaten!

Blauwe confetti horizontaal
Blauwe confetti verticaal
Blauwe confetti verticaal
Blauwe confetti schuin

Bovenaan in Google?

Meer organisch verkeer op jouw website met SEO

Hoe kom ik bovenaan in Google? Is waarschijnlijk de vraag die we bij Mr Online Marketing het vaakst krijgen. En terecht natuurlijk: Als je veel tijd en moeite hebt gestopt in jouw mooie, nieuwe website, dan wil je ook gevonden worden in zoekmachines. Daarvoor is zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd, erg belangrijk. 

Het doel van zoekmachine optimalisatie is dat jouw bezoekers de informatie vinden die zij zoeken. Google beloont je dan met een hoge positie in de zoekresultaten. Hoewel het algoritme van zoekmachines dagelijks verandert, blijft de doelstelling gelijk: Een zoekmachine wil jou de resultaten geven waar je naar op zoek bent. Als jij iets opzoekt in Google wil je waarschijnlijk wat te weten komen. Google wil jou helpen om dat antwoord zo goed mogelijk te vinden.

Vaak ben je als ondernemer tot in detail op de hoogte van wat jouw organisatie te bieden heeft. Maar daardoor verlies je ook wel eens uit het oog waarom een bezoeker jouw website bezoekt. Als compleet online marketingbureau zijn we SEO specialist. Wij weten hoe mensen zoeken, wat ze willen lezen én hoe zoekmachines jouw website bekijken. Daarnaast kijken we als buitenstaander met een frisse, kritische blik naar jouw website. Zo kunnen we jouw website optimaliseren. Voor bezoekers en voor zoekmachines.

 

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Samen behalen we de beste online resultaten!

Voordelen

Aandachtspunten

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Samen behalen we de beste online resultaten!

Zoekmachine optimalisatie bureau Mr Online Marketing

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Hoe pakken we dat aan?

Bij zoekmachine optimalisatie zijn drie zaken van belang: techniek, content en autoriteit. Allereerst is het van belang dat een website goed functioneert, snel is en ook goed werkt op een mobiele telefoon. Daarnaast moet de inhoud van een pagina aansluiten op waar een bezoeker naar op zoek is. Tot slot autoriteit: Als een zoekmachine jouw website vertrouwd dan krijg je sneller een hoge positie in de zoekresultaten (ook wel SERP, of Search Engine Result Page, genoemd). Al deze drie aspecten worden aangepakt in een goede SEO strategie.

Google developers responsive website mobile first

Technische SEO

Allereerst de techniek van een website, dit is een belangrijk onderdeel van de on-page SEO. De techniek van jouw website moet op orde zijn om goed te kunnen ranken in Google en is een echte must-have voor jouw zoekmachineoptimalisatie. Maar wat wordt bedoeld met ‘de techniek’ en wat is ‘op orde’?

Het belangrijkste wat je hierbij in je achterhoofd moet houden is het gebruiksgemak voor jouw bezoeker. Probeer wat afstand te nemen van jouw website en de website te bekijken als een kritische bezoeker. Moet je bijvoorbeeld 10 seconden wachten tot een pagina geladen is, dan wordt je daar waarschijnlijk niet vrolijk van. Laadtijd is dus een belangrijke factor. Een goede laadtijd ligt maximaal op 2 tot 3 seconde voor een pagina. Wil je weten of jouw pagina hieraan voldoet? Met de gratis tool Google Lighthouse kun je gemakkelijk de snelheid van jouw website testen.

Daarnaast bezoeken steeds meer mensen een website met hun mobiele telefoon. Zorg er dus voor dat jouw website responsive is, of nog beter: maak een mobile-first webdesign. Raadpleeg hiervoor ook de gegevens voor jouw website uit Google Analytics. Blijkt dat 90% van jouw bezoekers jouw website bekijkt met hun mobiele telefoon? Dan is het mobiele ontwerp nog belangrijker dan wanneer (slechts) 40-50% van je websitebezoekers met hun mobiel binnenkomen.

Veel van deze technische optimalisaties zijn te combineren in een goed CMS (content management systeem). Zorg dat het systeem achter jouw website zo slank mogelijk is en er geen onnodige processen op de achtergrond draaien. Schakel bijvoorbeeld lazy-loading in, comprimeer grote CSS-bestanden en lange codes en zorg dat afbeeldingen in de juiste afmeting worden weergegeven.

Content

Vervolgens is het belangrijk dat de inhoud van jouw website naadloos aansluit op de behoefte van de bezoekers. Als je met jouw pagina kunt bieden wat zij zoeken maak je hen én Google blij. Met content bedoelen we niet alleen de tekst op jouw website. Ook afbeeldingen, titels, tags, formulieren, etc. wegen mee. 

Als eerste is het belangrijk dat jouw content relevant is. De inhoud van jouw pagina moet ten slotte overeen komen met het onderwerp van jouw pagina. Heb je een website over auto’s, maar plaats je een afbeelding van een taart dan wordt dat niet als relevant gezien. Zoekmachines zien dat ook en beoordelen zulke informatie als niet-relevant. Met andere woorden, de toevoeging van die taart doet de website weinig goeds. Voor Google althans. Bij het schrijven van goede content is het dus altijd belangrijk om jezelf af te vragen of wat je plaatst ook van waarde is voor de bezoeker. 

Daarnaast is het van belang dat de inhoud van jouw website waarde heeft voor de bezoeker. Dat is al iets lastiger; want wanneer heeft iets nu waarde? Daarvoor moet je jezelf afvragen waarom een bezoeker naar jouw website komt. Wat is de vraag die je probeert de beantwoorden. Als je dat weet, én doet, is jouw content van waarde voor de bezoeker. Natuurlijk verschilt dit per website. Maar in veel gevallen geldt bijvoorbeeld dat content waarin je amper wat zegt, en vooral aangeeft dat de bezoeker contact moet opnemen, minder waarde toevoegt dan een uitgebreid artikel waarin je alle aspecten van een onderwerp toelicht.

Dan is het nog belangrijk dat bezoekers en zoekmachines jouw content ook kunnen lezen. Leesbaarheid betekent bijvoorbeeld dat jouw lettertype leesbaar is en er voldoende contrastverschil zit in de letters en de achtergrondkleur. Maar leesbaarheid betekent ook dat jouw tekst fijn geschreven is. Zijn je zinnen niet te lang, of te kort. Heb je een goede meta-omschrijving, gebruik je voldoende titels en subtitels ([h1] t/m [h6]), gebruik je leestekens, witruimte, opssomingen, etc. Allemaal aspecten die de leesbaarheid van jouw tekst bepalen. Ditzelfde geldt voor afbeeldingen op jouw website. Zijn jouw afbeeldingen wel voorzien van de juiste ALT-tags, en hebben ze allemaal een goede titel? Door hier goed over na te denken maak je jouw pagina beter leesbaar voor bezoekers en voor zoekmachines.

Autoriteit

Tot slot wellicht het lastigste onderdeel van SEO: autoriteit. Dit deel wordt ook wel off-page SEO genoemd. De reden daarvoor is dat dit onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie buiten jouw eigen website plaatsvindt. Autoriteit bouw je onder andere op door websitebezoekers te trekken en voornamelijk door links naar jouw website te genereren. Zoekmachines zien links van andere website (backlinks) als het ware als stemmen op jouw website. Als een andere website hun bezoekers doorverwijst naar jouw website, dan moet jouw content wel écht heel goed zijn. Daarom is het belangrijk om er actief voor te zorgen dat anderen naar jou linken. Linkbuilding noemen we dat in Online Marketing-land. 

Binnen linkbuilding zijn er vervolgens veel factoren om rekening mee te houden. Zo weegt de relevantie van een link zwaar mee. Heb jij bijvoorbeeld een website voor jouw autogarage, dan wordt een link van een kledingzaak als minder relevant gezien. Ontvangt jouw autogarage een link van een website over autobanden, of bijvoorbeeld van de ANWB, dan wordt dat wel als relevant gezien. Die laatste link zal in dat geval dus meer linkwaarde opleveren.

Verder zijn er verschillende bureau’s actief die links inkopen, bijvoorbeeld van startpagina’s. Zoekmachines zien dat als een manier waarop je hen voor de gek probeert te houden, wat ze natuurlijk niet willen. Daarom kunnen dit soort manieren van linkbuilding bestraft worden. Om dat te voorkomen is het belangrijk dat je een natuurlijk linkprofiel hebt. Dit houdt in dat er variatie in de links naar jouw website zit. Variatie in bronnen, maar ook in het type links. Zo zijn er allerlei soorten links: follow-links, no-follow-links, in-content-links, image-links, links van PBN’s, links van kleine of grote websites, links van overheidswebsites, etc. Je begrijpt het al: een goede mix van allerlei links is van groot belang voor de autoriteit van jouw website.

Als online marketingbureau zijn wij dagelijks bezig om links naar de websites van onze opdrachtgevers te verkrijgen. Dit doen we op verschillende manieren, maar de belangrijkste manier blijft dat je ervoor moet zorgen dat de inhoud van jouw website relevant is. Zolang jouw website de informatie bevat die iedereen wil vinden gaan anderen vanzelf ook naar je linken. Soms is het aan te raden om anderen er ook op te wijzen dat jij die geweldige content op jouw website hebt. Daar helpt Mr Online Marketing graag aan mee.

Veelgestelde vragen over zoekmachine optimalisatie

Wist jij dit al?

🔍 Wat is zoekmachine optimalisatie?

Bij zoekmachine optimalisatie, of SEO (Search Engine Optimization), wordt een website zo ingericht dat zoekmachines, zoals Google, deze goed kunnen vinden. Door aandacht te besteden aan de drie peilers: techniek, inhoud en autoriteit zorgen we ervoor dat jouw website gevonden wordt op relevante zoekonderwerpen.
 
 

🤷‍♂️ Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Bij SEO (Search Engine Optimization) wordt jouw website geoptimaliseerd voor zoekmachines zodat deze organisch gevonden wordt (in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google). Bij SEA (Search Engine Advertising) wordt gebruik gemaakt van PPC (pay per click); je adverteert dan in de zoekmachine en betaalt een bepaald bedrag per klik op jouw link. SEO is duurzamer, maar het duurt ook langer voordat je resultaat ziet. SEA is een manier om snel bovenaan te komen in Google, maar zodra het budget op is wordt jouw link niet meer weergegeven.
 
 

💶 Wat kost zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is in principe gratis, het gaat ten slotte om hoe jij wordt weergegeven in de organische (gratis) resultaten van de zoekmachine.
 
 

🏷️ Wat kost het om zoekmachine optimalisatie uit te besteden?

Zoekmachine optimalisatie is een echt specialisme binnen online marketing. De spelregels van zoekmachines veranderen continu en het is noodzakelijk om op de hoogte te blijven van hoe Google jouw website crawlt (leest). Daarom kan het verstandig zijn om SEO uit te besteden. Wat dit kost is afhankelijk van jouw bestaande website, doelen en concurrenten. Vraag gratis een vrijblijvende offerte aan voor de optimalisatie van jouw website.

Mogelijk is dit ook interessant?

Onze overige diensten

Social Media Advertising

Met slimme retargeting campagnes afgehaakte klanten terughalen? Of een lookalike doelgroep maken om nieuwe klanten te vinden? Geen probleem!

SEA (Search Engine Advertising)

Google Ads inzetten om bovenaan te komen in de zoekresultaten? Wij weten jouw doelgroep perfect te bereiken en je budget zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Toch wat anders?

Neem eens een kijkje bij de rest van onze diensten. Misschien vind je daar wat je zoekt. Ook niet? Neem dan gerust contact met ons op. Wij houden wel van een uitdaging!

Een aantal van onze opdrachtgevers

Voor wie we ons al keihard inzetten?

Samen boeken we online resultaat

Mogen we ook voor jou aan de slag?

Een aantal van onze partners

Met wie we werken?

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!
Wat anderen zeggen
Graaggoedonline.nl
Lees verder
Mr. Online Marketing gaat supernetjes om met zijn klanten. Hij communiceert helder, houdt zich altijd aan zijn afspraken en maakt daadwerkelijk een verschil met zijn online marketing skillset!
Luca Catering
Lees verder
Super geregeld bij Mr Online Marketing wij zijn erg tevreden. Maandelijks worden onze socials bijgehouden en links gemaakt naar de website's. Geen gekke bedragen en altijd bereikbaar. Kortom een aanrader.
24-uurs Zorgservice
Lees verder
Tim heeft veel kennis op het gebied van online marketing. Door goed te luisteren naar wensen van zijn cliënten is hij goed in staat om snel de juiste tactiek te benoemen en heeft hij creatieve oplossingen waar je in de eerste instantie zelf niet aan denkt. Tim communiceert duidelijk en direct. Ik heb veel waardering voor zijn prettige en positieve manier van werken.