Wat is SEO?

Vind wat je wilt weten over seo
via de kennisbank van mr online marketing

Wat is SEO?

SEO, je hoort het overal en iedereen heeft het erover. En dan denk jij bij jezelf, ik heb geen idee wat dit betekend. Daarom leggen wij het even voor je uit!

SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, makkelijk gezegd; zoekmachine optimalisatie. Heel leuk, maar wat kan je hier nu precies mee? Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk alles wat jij doet om ervoor te zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk komt te staan in de zoekresultaten van potentiële bezoekers. Bijvoorbeeld als iemand iets opzoekt in Google.. Logischerwijs wil je dat de website van jouw bedrijf dan als eerste zoekresultaat gepresenteerd wordt, bezoekers klikken immers dan toch eerder op de link naar jouw website! Daarbij is het zo dat wanneer je je SEO goed voor elkaar hebt, dit betekend dat je eigenlijk een soort ‘gratis’ reclame hebt voor je website!

Waarom is SEO belangrijk?

Voor het grootste deel van alle Nederlanders begint de zoektocht naar een product, dienst of bedrijf in een zoekmachine. Voornamelijk in Google maar hierbij kan ook gedacht worden aan Yahoo, Bing etc. Omdat dus jouw potentiële klanten ook eerst online beginnen met zoeken spreekt het natuurlijk voor zich dat het belangrijk is om dat als eerste te verschijnen in de resultaten. Zelfs als de klanten uiteindelijk de aankoop toch offline doen, is het alsnog belangrijk. Je zoekmachine optimalisatie goed voor elkaar hebben is absoluut essentieel voor leadgeneratie.

De belangrijkste SEO onderdelen op een rijtje

Om de hele SEO informatiebulk nog net iets overzichtelijker te maken hebben we de meest belangrijke elementen even op een rijtje gezet. Als je ervoor zorgt dat je deze onderdelen goed invult dan zul je zien dat je SEO al een stuk verbeterd!

  • De URL van je website moet het juiste gekozen zoekwoord bevatten
  • De titel (de titel tag) moet ook het juist gekozen zoekwoord bevatten
  • Een website bestaat uit verschillende kopjes, de ‘grootste’ kop (H1) moet ook het gekozen zoekwoord terugkomen
    • Daarna, bij de ‘kleinere’ subkopjes (H2), laat je dit zoekwoord ook weer terugkomen
  • Correcte webteksten (hoog leesgemak, relevant, zoekwoorden gebruikt etc.)
  • Linkbuilding
  • Goede laadsnelheid van de pagina (en de rest van de website!)
  • Pas op voor verkeerde SEO methodes!

SEO in jouw bedrijf

De belangrijkste ranking factoren voor SEO zijn techniek, inhoud en autoriteit. Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar dit zijn de belangrijkste. Techniek en inhoud zijn eigenlijk al afgestemd op de bezoeker van je website. Autoriteit zal daarna, mits de bezoeker tevreden is, vanzelf stijgen. Nu hoor ik je denken, waar heb jij het nu over? Maar, we gaan het je wederom even uitleggen!

Techniek

Techniek houdt eigenlijk in dat jouw gehele website technisch in orde moet zijn. Er zijn een aantal onderwerpen die hierbij belangrijk zijn. Bijvoorbeeld de structuur van je website, niet alleen is dat voor de SEO belangrijk, maar ook voor het gebruiksgemak van de lezer. Het juiste gebruik van headers, gebruiksvriendelijke URL’s, snelle laadtijd, een betrouwbaar SSL-certificaat en het gebruikmaken van sitemaps zijn nog een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden bij het technische aspect van jouw website.

Inhoud

De reden waarom bezoekers op jouw website belanden is omdat ze iets nodig hebben, iets zoeken of zich willen oriënteren. Makkelijk gezegd, ze zijn opzoek naar content. Contactgegevens, producten, diensten, informatie, al dit soort dingen zijn de inhoud (content) van je website. Als de content op jouw website goed is, dan zullen gebruikers signalen afgeven aan Google waardoor Google jouw website weer bestempeld als een goede, nuttige, bruikbare site. Wederom, beter voor de SEO! De signalen bestaan bijvoorbeeld uit:

  • Doorklikken op de website en meerdere pagina’s bezoeken
  • Niet direct afhaken, zorgt voor een lage bounce rate
  • Het liken of delen van content op social media
  • Of nog beter: een link van jouw website delen of plaatsen op eigen pagina’s

Goede content is dus heel belangrijk, niet alleen voor SEO. Alhoewel het Google algoritme tegenwoordig al erg slim is, en dus al voor de potentiële bezoekers websites filtert op basis van hun behoefte, is het alsnog erg belangrijk om te zorgen voor goede zoekwoorden. Zoekwoorden helpen om wederom vooraan de rij te komen als potentiële bezoekers iets opzoeken in Google. De juiste content op je website kun je dus het beste opstellen via:

  1. Het analyseren van de contentbehoefte van je doelgroep. Wat willen zij zien? Waar hebben zij behoefte aan? Dit kan je verwerken in een contentstrategie.
  2. De bovenstaande contentbehoefte koppelen aan een zoekwoordenonderzoek. Op deze manier kom je erachter op welke termen er het meest gezocht wordt, en dit verwerken in je pagina’s.
  3. Het verwerken van die desbetreffende zoekwoorden in een mooie, leuke en goed leesbare tekst op je website.

Autoriteit

Even makkelijk uitgelegd; in het mooiste scenario vinden bezoekers jouw website, en de content, zo geweldig dat ze vrijwilliger op eigen pagina’s gaan linken naar jouw website. Helaas, weet iedereen dit (dat links erg belangrijk zijn voor je ranking in Google) en vragen tegenwoordig de meeste mensen hier dan ook geld voor. Google heeft het hier dan ook maar moeilijk mee, omdat zij naast deze linkbuilding geen andere manier hebben om de autoriteit van een website vast te stellen. Het is belangrijk voor de SEO en vergt veel klanttevredenheid, interactie en loyaliteit.

Deze pijlers zeggen natuurlijk niet alles, maar hou ze zeker in je achterhoofd! Zorg ervoor dat je je klanten en bezoekers tevreden houdt en up to date bent met de nieuwste ontwikkelingen die zij doormaken. SEO is geen eenmalig projectje waar je na een aantal uurtjes mee klaar bent. Het is een doorlopende zaak waar je continu mee bezig kan blijven, net zoals met je klanten!

Heb je nou geen idee hoe je dit het beste kan aanpakken? Of komt jouw website niet naar boven als mensen ernaar zoeken? Neem dan eens contact op met een van onze werknemers!