SEO, je hoort het overal en iedereen heeft het erover. En dan denk jij bij jezelf, ik heb geen idee wat dit betekend. Daarom leggen wij het even voor je uit!
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, makkelijk gezegd; zoekmachine optimalisatie. Heel leuk, maar wat kan je hier nu precies mee? Zoekmachine optimalisatie is eigenlijk alles wat jij doet om ervoor te zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk komt te staan in de zoekresultaten van potentiële bezoekers. Bijvoorbeeld als iemand iets opzoekt in Google.. Logischerwijs wil je dat de website van jouw bedrijf dan als eerste zoekresultaat gepresenteerd wordt, bezoekers klikken immers dan toch eerder op de link naar jouw website! Daarbij is het zo dat wanneer je je SEO goed voor elkaar hebt, dit betekend dat je eigenlijk een soort ‘gratis’ reclame hebt voor je website!
Voor het grootste deel van alle Nederlanders begint de zoektocht naar een product, dienst of bedrijf in een zoekmachine. Voornamelijk in Google maar hierbij kan ook gedacht worden aan Yahoo, Bing etc. Omdat dus jouw potentiële klanten ook eerst online beginnen met zoeken spreekt het natuurlijk voor zich dat het belangrijk is om dat als eerste te verschijnen in de resultaten. Zelfs als de klanten uiteindelijk de aankoop toch offline doen, is het alsnog belangrijk. Je zoekmachine optimalisatie goed voor elkaar hebben is absoluut essentieel voor leadgeneratie.
Om de hele SEO informatiebulk nog net iets overzichtelijker te maken hebben we de meest belangrijke elementen even op een rijtje gezet. Als je ervoor zorgt dat je deze onderdelen goed invult dan zul je zien dat je SEO al een stuk verbeterd!
De belangrijkste ranking factoren voor SEO zijn techniek, inhoud en autoriteit. Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar dit zijn de belangrijkste. Techniek en inhoud zijn eigenlijk al afgestemd op de bezoeker van je website. Autoriteit zal daarna, mits de bezoeker tevreden is, vanzelf stijgen. Nu hoor ik je denken, waar heb jij het nu over? Maar, we gaan het je wederom even uitleggen!
Techniek houdt eigenlijk in dat jouw gehele website technisch in orde moet zijn. Er zijn een aantal onderwerpen die hierbij belangrijk zijn. Bijvoorbeeld de structuur van je website, niet alleen is dat voor de SEO belangrijk, maar ook voor het gebruiksgemak van de lezer. Het juiste gebruik van headers, gebruiksvriendelijke URL’s, snelle laadtijd, een betrouwbaar SSL-certificaat en het gebruikmaken van sitemaps zijn nog een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden bij het technische aspect van jouw website.
De reden waarom bezoekers op jouw website belanden is omdat ze iets nodig hebben, iets zoeken of zich willen oriënteren. Makkelijk gezegd, ze zijn opzoek naar content. Contactgegevens, producten, diensten, informatie, al dit soort dingen zijn de inhoud (content) van je website. Als de content op jouw website goed is, dan zullen gebruikers signalen afgeven aan Google waardoor Google jouw website weer bestempeld als een goede, nuttige, bruikbare site. Wederom, beter voor de SEO! De signalen bestaan bijvoorbeeld uit:
Goede content is dus heel belangrijk, niet alleen voor SEO. Alhoewel het Google algoritme tegenwoordig al erg slim is, en dus al voor de potentiële bezoekers websites filtert op basis van hun behoefte, is het alsnog erg belangrijk om te zorgen voor goede zoekwoorden. Zoekwoorden helpen om wederom vooraan de rij te komen als potentiële bezoekers iets opzoeken in Google. De juiste content op je website kun je dus het beste opstellen via:
Even makkelijk uitgelegd; in het mooiste scenario vinden bezoekers jouw website, en de content, zo geweldig dat ze vrijwilliger op eigen pagina’s gaan linken naar jouw website. Helaas, weet iedereen dit (dat links erg belangrijk zijn voor je ranking in Google) en vragen tegenwoordig de meeste mensen hier dan ook geld voor. Google heeft het hier dan ook maar moeilijk mee, omdat zij naast deze linkbuilding geen andere manier hebben om de autoriteit van een website vast te stellen. Het is belangrijk voor de SEO en vergt veel klanttevredenheid, interactie en loyaliteit.
Deze pijlers zeggen natuurlijk niet alles, maar hou ze zeker in je achterhoofd! Zorg ervoor dat je je klanten en bezoekers tevreden houdt en up to date bent met de nieuwste ontwikkelingen die zij doormaken. SEO is geen eenmalig projectje waar je na een aantal uurtjes mee klaar bent. Het is een doorlopende zaak waar je continu mee bezig kan blijven, net zoals met je klanten!
Heb je nou geen idee hoe je dit het beste kan aanpakken? Of komt jouw website niet naar boven als mensen ernaar zoeken? Neem dan eens contact op met een van onze werknemers!!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte van de leukste online marketing nieuwtjes en handige tips & tricks
Vul onderstaand formulier in dan nemen we z.s.m. contact met je op voor een SEO Quickscan.