Welk social media kanaal moet je nu kiezen voor je onderneming? Als je jouw doelgroep hebt vastgesteld, de posts hebt gemaakt en je bent ready om alles online te gooien, wil je wel dat dit bij de juiste mensen binnenkomt. Je moet kijken naar welk social media kanaal jouw doelgroep gebruikt.
Elk social media kanaal is anders. LinkedIn is namelijk handig voor zakelijke berichten. Facebook is vooral interessant voor verhalen of informatieve berichten én helpt het bij het bouwen van een Community. Instagram is voor bedrijven die graag foto’s en video’s delen voor het jongere publiek. Tiktok, een nieuw kanaal, is weer juist interessant voor korte video’s van ongeveer 3 tot 15 seconden.
Bestaat jouw doelgroep uit werkende 30-plussers met een vaste baan en kinderen? Dan kijk je meer naar Facebook. Terwijl als je doelgroep bestaat uit tieners die vooral bezig zijn met school en uitgaan, dan kijk je al snel meer naar Instagram en TikTok.
Hieronder zie je meer informatie over welke social media kanalen, welke doelgroep aanspreekt.
Het social media kanaal waarvoor je als onderneming stevig in je schoenen moet staan. Tumbler lijkt qua structuur best wel wat op Twitter: het is voor de ene helft een blogplatform en aan de andere kant een sociaal netwerk. De content kan in allerlei verschillende vormen gedeeld worden. Het grote verschil? Tumblr heeft een eigenaardig karakter. De internetcultuur, daarmee doelende op de hoeveelheid memes die er gedeeld worden is erg aanwezig. Als je als organisatie niet middenin deze wereld zit, is het lastig om je hier aan te wagen. Maar zit je niche precies in deze doelgroep? Dan is Tumblr zeker het proberen waard.
Tiktok is er voor de merken die jong zijn; niet voor de merken die jong willen zijn. Dit relatief jonge kanaal focust zich vooral op een jonger publiek. Al miljoenen tieners maken leuke en grappige filmpjes om deze vervolgens te delen met de wereld. TikTok is nog niet heel populair in het bedrijfsleven, maar je ziet steeds meer accounts opduiken. Wel is het belangrijk om na te gaan of je met dit kanaal wel de juiste doelgroep aanspreekt. TikTok is vooral populair onder jongeren en tieners. Als je doelgroep bestaat uit ouderen, dan is dit kanaal geen handige keuze.
Alhoewel Snapchat minder populair is geworden in de afgelopen jaren, is het platform nog steeds leuk om creatieve en speelse content te delen. Bij Snapchat draait het vooral om plezier, enthousiasme, bizarre gebeurtenissen of speciale momenten. Het is een leuke aanvulling op de social media strategie van een bedrijf, maar het zal niet snel deel uitmaken van de kerncommunicatie naar buiten.
Dit platform is vooral interessant voor de bedrijven en organisaties die midden in het nieuws en de actualiteit willen duiken. Omdat Twitter een heel open karakter heeft, kunnen berichten makkelijk viraal gaan. Content is makkelijk te delen en boodschappen worden vliegensvlug verspreidt. Kijk maar naar de tweets van voormalig president Donald Trump en hoe vaak hij viraal is gegaan.
Omdat alles zo gemakkelijk te delen is, is Twitter een goed platform voor politiek, journalistiek en media. Door een actieve en sociale houding op het platform, kunnen berichten gemakkelijk opblazen en de hele wereld overgaan!
Maak jij als bedrijf mooi foto’s? Heb je een bepaalde esthetiek en communiceert je bedrijf vooral visueel naar de buitenwereld? Dan is Pinterest een goede keuze om je in te verdiepen. Dit platform draait helemaal om mooie foto’s, plaatjes, esthetische collages en moodboards. Je kunt er prachtige beelden terugvinden van interieur, mode, landschappen en zelfs recepten.
Het social media kanaal LinkedIn kan eigenlijk voor elk bedrijf gebruikt worden. Het platform bevindt zich namelijk al in een zakelijk milieu, waardoor posten namens een bedrijf goed in de smaak valt. Alledaagse persoonlijke content, zoals vakantiefoto’s, grappige video’s, doe-het-zelf filmpjes of lekkere recepten zal je op LinkedIn niet vinden. Maar heb je zakelijke relaties die je wil onderhouden? Of wil je in contact komen met (andere) stakeholders? Dan is LinkedIn het beste platform om jouw energie in te steken
Voor alle bedrijven die visueel ingesteld zijn. Instagram staat bekend om haar creatieve visuele content. Foto’s, filmpjes, het nieuwe ‘Reels’ element, stories… Op Instagram vind je het allemaal. Het kanaal heeft een erg groot bereik, waardoor je er bijna elke doelgroep op kunt vinden. Hierdoor kan eigenlijk ieder merk wel teruggevonden worden op Instagram. Het is belangrijk om op Instagram leuke en interessante content te blijven plaatsen. De algoritmes zorgen er namelijk voor dat ‘saaie’ content snel uit een gebruikers zijn of haar nieuwsoverzicht wordt verwijderd.
Youtube heeft een wereldwijd bereik van 2 miljard gebruikers. Het wordt voornamelijk sociaal ingezet, door individuele gebruikers. Deze gebruiken het platform massaal om filmpjes te delen, te liken, te reageren en om te abonneren. Omdat er zo actief gebruik wordt gemaakt van het platform, is het voor bedrijven een interessante optie om zich hierin te gaan mengen. De interactie op Youtube is namelijk zeer hoog. Als bedrijf kun je hier dan ook makkelijk op inspelen. Denk er wel aan dat je Youtube inzet als sociaal medium en dat het creëren van leuke video’s centraal staat.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte van de leukste online marketing nieuwtjes en handige tips & tricks
Vul onderstaand formulier in dan nemen we z.s.m. contact met je op voor een SEO Quickscan.