Wat zijn paid-, owned- en earned media?

Wat zijn paid-, owned- en earned media?

Wat is Paid media?

Paid media, de betekenis zit hem eigenlijk al in de naam. Het is de media, ofwel reclame, waar je voor betaald. Daarbij is het ook zo dat deze reclame op iemand anders’ media voorkomt. Bijvoorbeeld bij Facebook Ads. Je betaald Facebook om reclames van jouw producten online te zetten op hun platform. Onder Paid Media verstaan we dus eigenlijk alle vormen van betaalde reclame. Hierbij kan je bijvoorbeeld ook denken aan advertenties via andere social media, bannerreclames, zoekmachinemarketing en advertenties in kranten, tijdschriften, radio en televisie. 

  • Voordelen: Het is een laagdrempelige manier van adverteren. Content kan snel worden aangepast en
    je behaalt direct resultaten. Door de meetbaarheid kun je meteen bepalen of je een campagne doorzet, ermee stopt of het aanpast en het later weer online zet.
  • Nadelen: Het vraagt (soms een grote) investering. Zeker voor bedrijven die nog aan het uitproberen zijn of geen (ruim) budget hebben voor online paid media, spreekt het niet voor zich om deze optie te kiezen. Het is belangrijk om je doelgroep goed uit te kiezen en je advertentie goed in te zetten, anders is het namelijk zonde van je investering!Pad

Wat is earned media?

Earned media spreekt eigenlijk ook al voor zich. Dit is de media-aandacht die je verdiend hebt als bedrijf. Voor deze media betaal je ook niet, want dit is media die gratis wordt gecreëerd door je klanten. Bijvoorbeeld als iemand uit zichzelf jouw posts deelt op zijn/haar eigen pagina of een bericht retweet. En ook als een klant een review schrijft op jouw eigen online kanalen of juist weer op een andere vergelijkingssite. Als meest bekende voorbeeld kunnen we dan ook nog een persbericht opnoemen. Al deze voorbeelden vallen onder earned media.

  • Voordelen: Het is eigenlijk ‘gratis’ reclame. Je hoeft hier niks voor te doen.
  • Nadelen: Je moet het wel verdienen. Als jouw klanten geen reviews, of iets dergelijks achterlaten, dan bestaat deze vorm van media ook niet.

Wat is owned media?

Owned media is een andere vorm van media dan paid en earned. Bij owned media gaat het om alle vormen van marketing die door de onderneming zelf worden gepubliceerd. Eigenlijk dus alles wat van het bedrijf zelf is, alles wat je bezit. Owned media kenmerkt zich doordat het voornamelijk inhoudelijke informatie over de onderneming is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productinformatie of openingstijden en gedragsregels. Daarnaast ook nieuwsbrieven, websites en social media posts.

  • Voordelen: Het is kostenefficiënt, volledige controle over alle content, veel mogelijkheden en verschillende functies.
  • Nadelen: Het is een medium dat constant bijgehouden moet worden. Het is niet een eenmalig iets waar je na een aantal uur mee klaar bent. Het is een doorlopend project waar je als organisatie constant mee bezig moet zijn.