Vind wat je wilt weten via de kennisbank van mr online marketing
Paid media, de betekenis zit hem eigenlijk al in de naam. Het is de media, ofwel reclame, waar je voor betaald. Daarbij is het ook zo dat deze reclame op iemand anders zijn media voorkomt. Bijvoorbeeld bij Facebook Ads. Je betaald Facebook om reclames van jouw producten online te zetten op hun platform. Onder Paid Media verstaan we dus eigenlijk alle vormen van betaalde reclame. Hierbij kan je bijvoorbeeld ook denken aan advertenties via andere social media, bannerreclames, zoekmachinemarketing en advertenties in kranten, tijdschriften, radio en televisie.
Earned media spreekt eigenlijk ook al voor zich. Dit is de media-aandacht die je verdiend hebt als bedrijf. Voor deze media betaal je ook niet, want dit is media die gratis wordt gecreëerd door je klanten. Bijvoorbeeld als iemand uit zichzelf jouw posts deelt op zijn/haar eigen pagina of een bericht retweet. En ook als een klant een review schrijft op jouw eigen online kanalen of juist weer op een andere vergelijkingssite. Als meest bekende voorbeeld kunnen we dan ook nog een persbericht opnoemen. Al deze voorbeelden vallen onder earned media.
Owned media is een andere vorm van media dan paid en earned. Bij owned media gaat het om alle vormen van marketing die door de onderneming zelf worden gepubliceerd. Eigenlijk dus alles wat van het bedrijf zelf is, alles wat je bezit. Owned media kenmerkt zich doordat het voornamelijk inhoudelijke informatie over de onderneming is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan productinformatie of openingstijden en gedragsregels. Daarnaast ook nieuwsbrieven, websites en social media posts.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte van de leukste online marketing nieuwtjes en handige tips & tricks
Vul onderstaand formulier in dan nemen we z.s.m. contact met je op voor een SEO Quickscan.