fbpx

Hoe het Instagram algoritme werkt in 2021

En hoe jij kunt groeien op dit platform!

Het Instagram algoritme 2021

Je vraagt je vast wel eens af: waarom krijgen mijn posts de ene keer wel veel bereik, en de andere keer niet? Het algoritme van Instagram zorgt nog wel eens voor verwarring. In dit artikel leggen we je uit waar het algoritme uit bestaat en wat je kunt doen om met je merk te groeien op instagram. 

De 6 factoren

Er zijn 6 factoren die jouw plek in iemands tijdlijn op Instagram bepalen. Deze 6 factoren zijn:

  • Interesse
  • Relatie
  • Tijdigheid
  • Frequentie
  • Following
  • Gebruik

1. Interesse

Jouw Instagram feed is gebaseerd op wie je volgt, maar ook op wat je leest en leuk vindt. Hoe meer het algoritme denkt dat je een bepaalde type post leuk vindt, hoe hoger deze berichten in je feed zullen verschijnen. Je interesse wordt verder ook bepaald aan de hand van posts die je opslaat (om later te bekijken), waar je op reageert, waar je in getagd bent etc.

Door continu content te blijven posten, geef je je volgers meer mogelijkheden om met je berichten te communiceren. Zorg voor een goede contentplanning en contentstrategie. 

2. Relatie

Het Instagram algoritme geeft prioriteit aan posts van familie en vrienden. Maar hoe weet het platform nu wanneer iemand een vriend of familie is? Instagram kijkt naar welke mensen jij DM’s (= direct messages) stuurt, naar welke mensen je zoekt en van welke mensen je de content liket. 

3. Tijdigheid

Het platform kijkt ook naar hoe lang geleden een bericht geplaatst is. Instagram probeert je zo lang mogelijk op de app te laten, dus wil het je de meest actuele en interessante posts laten zien.

Plaats je berichten daarom op dagen en tijdens waarop jouw doelgroep online is. Je kunt online zoeken naar de beste tijden om te posten, maar wil je nog betere resultaten? Dan raden wij aan om naar de statistieken van jouw account te kijken. Op deze manier vergoot jij de kans om je doelgroep te bereiken. 

Instagram algoritme beste tijden/dagen posten 2021

Het gedrag van jouw publiek

Instagram heeft nog drie factoren benoemd die invloed hebben op jouw positie in iemands feed, maar deze factoren gaan meer over het gedrag van jouw publiek, in plaats van dat van jou. Hier heb je als bedrijf weinig invloed op, maar we willen deze tóch even met je delen. 

4. Frequentie

Als je de app vaak opent, is de kans groter dat de content op chronologische volgorde staat. Instagram wil namelijk dat je de meest relevante berichten ziet. Indien je de app minder vaak opent, zal je feed minder chronologisch zijn. 

5. Following

Als jouw volgers veel andere accounts volgen, zal dat ook invloed hebben op jouw positie in hun feed. Dat is best logisch, want die persoon krijgt op een dag veel content voorgeschoteld. De kans is groter dat jouw berichten verdwijnen tussen al die andere.

Is het gros van je volgers inactief op Instagram? Dan heeft dit ook negatieve gevolgen op jouw positie in hun feed. 

6. gEBRUIK

Als je veel tijd doorbrengt op Instagram, kan het voorkomen dat je geen nieuwe content meer te zien krijgt. Je bent up-to-date. Het algoritme bepaald wat je te zien krijgt op basis van accounts die je nog niet volgt. 

Onze tips om te groeien

#1 MAAK GEBRUIK VAN functies

Instagram heeft hele leuke en interessante functies waarbij jij de betrokkenheid van je publiek kunt aanmoedigen. Deze betrokkenheid is erg interessant voor het algoritme. Maak daarom gebruik van de functies, zoals REELS en stories. 

Instagram algoritme REELS en stories

#2 maak gebruik van captions en opmerkingen

Betrokkenheid in de vorm van reacties, opmerkingen en polls in stories zijn goed voor het algoritme. Lok reacties uit door bijvoorbeeld een vraag te stellen in de caption van je berichten. Roep je publiek op om een vriend of vriendin te taggen of vraag om hun mening.

#3 gebruik de juiste hashtags

Door het toevoegen van hashtags, bereik je meer mensen die op zoek zijn naar jouw content. Maar welke hashtags moet je nu gebruiken? En hoe veel heb je er nodig?

Het Instagram algoritme vindt het niet leuk als je steeds dezelfde hashtags gebruikt. Wij raden je daarom aan om een keer de tijd te nemen om waardevolle hashtags te zoeken voor jouw branche/content. Wissel deze af. 

Daarnaast geeft Instagram zelf al een maximum voor het aantal hashtags, namelijk 30. 

#4 Houd je dm's in de gaten

Het algoritme beloont je door DM-gesprekken te hebben met je publiek. Accounts waar jij een gesprek mee hebt, zullen je stories vaak als eerste zien. Onze tip: Spoor je volgers aan om een review achter te laten in je DM of laat ze daar een vraag stellen. 

kortom...

Je weet nu waar het algoritme uit bestaat en hoe je op dit platform kunt groeien met jouw merk. Wij zijn benieuwd hoe jij ervoor gaat zorgen dat je onder de aandacht blijft bij je publiek. Mocht je er niet helemaal uitkomen? Dan kunnen onze specialisten je natuurlijk helpen. Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

Wacht! Dit wil je niet missen…

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de leukste online marketing nieuwtjes en handige tips & tricks

Gratis SEO Quickscan

Vul onderstaand formulier in dan nemen we z.s.m. contact met je op voor een SEO Quickscan.