fbpx
Eindelijk adverteren op Pinterest in Nederland

Eindelijk adverteren op Pinterest in Nederland

In andere landen was het al langer mogelijk. Maar ook in Nederland kunnen we sinds vorige week (4 april) ook aan de slag met advertenties op het groeiende inspiratieplatform. Het afgelopen jaar is het platform met 18% gegroeid (naar 3,5 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 587.000 dagelijkse gebruikers). 80% van de gebruikersgroep bestaat uit vrouwen en 83% van de dagelijkse gebruikers heeft wel eens een aankoop gedaan op basis van een pin. Reden genoeg om de mogelijkheden te bekijken.

Na de shoppable ads op Instagram en de shopping-opties in Google Afbeeldingen is het inmiddels dus ook mogelijk om afbeeldingen in te zetten als advertentie op Pinterest. Om te adverteren op Pinterest is het nodig om een bedrijfsprofiel aan te maken. Gelukkig is dit vrij simpel te doen via deze link. Alles dat je vervolgens dient te doen is je website registreren en koppelen aan je Pinterestprofiel.  

Vervolgens kun je een campagne aanmaken in Pinterest’s eigen Ad Manager. De werkwijze lijkt op die van bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn Ads, per campagne selecteer je een marketingdoel:

  • (Merk)bekendheid (vergroot jouw merk, bedrijf of aanbod met Pinterest);
  • Beïnvloeden (verleid bezoekers of leads naar bijvoorbeeld jouw app of website);
  • Omzetverhoging (vergroot jouw omzet met Pinterest).


Vervolgens kies je een advertentieindeling (standaard pin, videopin, carrousels of app-pins) en (slimme) targeting-opties (interesses, trefwoorden, doelgroepen). Je stelt je budget vast en vervolgens kan de advertentie geplaatst worden. Op dit moment zijn de budgetopties CPC (kosten per klik) of CPM (kosten per 1000 vertoningen), in de toekomst komt daar mogelijk ook CPE (kosten per engagement) bij. Met de self-service tools kun je de voortgang van je campagnes monitoren en waar nodig tijdig bijsturen.

Natuurlijk is Pinterest erg visueel ingesteld, het is dus belangrijk om aansprekende en visuele content te plaatsen. Tekst is hierbij onbelangrijk, probeer dit ook te vermijden in de afbeeldingen zelf. Verder is het af te raden om gebruik te maken van stock-afbeeldingen, of abstracte afbeeldingen die niet direct naar jouw bedrijf of merk te herleiden zijn. Het gebruik van 3-5 hashtags is wel aan te raden om meer bezoekers aan te spreken. Meer over het ideale beeldformaat kun je hier lezen, klik hier voor een aantal andere best-practices van Pinterest.

Geef een reactie