fbpx

e-commerce marketing

behaal online meer verkopen

Online Marketing voor E-commerce bedrijven

Online is nu!

Als het nog niet duidelijk was, laten we het je dan nog een keer zeggen. Online marketing is belangrijk en zal alleen nog maar belangrijker worden in de toekomst. Zeker als bedrijf wat zich bevindt in de online verkoop zal je dit al vaker voorbij hebben zien komen. Online betekend meer dan alleen een webshop openen en bestellingen doorvoeren. Het is leadgeneratie, naamsbekendheid, content, SEO en nog veel meer. Als je nu bij een van de vorige termen al dacht, “Dit is net Chinees,”, dan leggen wij dit (en veel meer) graag aan je uit!

Je wil met je webshop natuurlijk mensen overtuigen om bij jouw producten te kopen. Maar soms lukt het allemaal toch net niet. De bounce rate gaat omhoog, conversie omlaag, en de verkopen blijven hetzelfde. Lastig, maar geen reden tot paniek. We komen hier samen doorheen. 

 

Waarmee we jou kunnen helpen

Conversie optimalisatie voor jouw webshop

Een reden waarom bezoekers van je site af ‘bouncen’ is bijvoorbeeld omdat ze nog niet genoeg vertrouwen hebben, de website traag functioneert of de site gewoon te onduidelijk is. Om dit in het begin al tegen te gaan moet je ervoor zorgen dat je website er betrouwbaar uit ziet. Denk aan een vriendelijke en professionele lay-out, hoe meer duidelijkheid hoe betrouwbaarder de consument de website vindt. 

Een bezoeker wil makkelijk en snel door kunnen klikken naar hetgeen waar deze naar opzoek is. Zorg dus ook dat het pad helder is wat de consument moet nemen. Leuk, al die ingewikkelde scroll acties waarbij een consument echt op speurtocht moet gaan op de pagina, maar totaal niet praktisch. Een duidelijk overzicht waarin je met twee klikken bij je bestemming bent is waar bezoekers vrolijk van worden. Zorg daarnaast dat in de back office de websitegoed functioneert, een slome website is niet iets waar je tegenwoordig nog mee weg komt. 

Conversie optimalisatie gif Mr Online Marketing
Gif Google Shopping Mr Online Marketing

Google (Shopping) Ads voor jouw online business

Als je je SEO volledig onder controle hebt (Woehoee!) dan kan je alsnog door middel van advertenties je online aanwezigheid extra boosten. Bijvoorbeeld door middel van SEA, Seach Engine Advertising. Hierbij adverteer je betaald in zoekmachines waardoor je meer bezoekers naar je website kunt trekken. Als je je SEA goed invult en doelgericht gaat adverteren dan kom je sowieso bovenaan te staan in de online zoekresultaten. En wij kunnen ons voorstellen dat dat wel is wat je wil!

Naast het adverteren in zoekresultaten kun je ook nog verder online adverteren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van Google Shopping of advertenties op social media. Op deze manier worden producten bij consumenten voorgesteld en wordt er meer aandacht gecreëerd voor jouw bedrijf. Het is de ultieme manier om je naamsbekendheid te vergroten en je producten aan de man te brengen. Hoe sneller en hoe vaker je producten gezien worden, hoe groter de kans is op een bestelling!

Display Ads voor E-commerce

Een voorbeeld van dit soort advertenties zijn display ads. Display ads zijn eigenlijk de advertenties die je op allerlei websites tegenkomt. Het kan op diverse kanalen ingezet worden waardoor je er een groot aantal mensen mee kan bereiken. Van nieuwe potentiële klanten aantrekken tot loyale klanten overhalen om een nieuwe aankoop te doen. Maar ook kun je op deze manier klanten bereiken die in het verleden hun aankoop niet hebben afgerond. 

Gif Display advertising Mr Online Marketing
E-commerce Social media advertising Mr Online Marketing

Social Media ads voor jouw webshop

Zoals we hierboven al een keer of 10 hebben gezegd, is online aanwezigheid dus essentieel. Zeker op social media. Via social media kun je erg makkelijk je naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten. Het is een effectieve en laagdrempelige manier om je online marketing aan- en in te vullen! Via de social media advertenties kun je zelfs nog makkelijker je doelgroep bereiken en ze hierbij overtuigen tot aankoop. 

Als je zorgt voor goede content die voor je doelgroep aantrekkelijk is, dan zal er vanuit gebruikers ook meer waardering komen. Zo zullen advertenties vaker worden gedeeld, geliked of opgeslagen worden. Voor social media berichten en advertenties geldt hetzelfde, goede kwaliteit content staat voorop!

Social Media Marketing en influencers

Een andere manier om social media marketing in te zetten is door middel van influencers. Influencers worden voornamelijk gebruikt bij bedrijven die zich in de E-commerce sector bevinden. Het zijn mensen, of accounts, die op social media een bepaald bereik hebben waardoor ze door veel gebruikers gezien worden. Als influencers bepaalde producten of diensten gaan promoten betekend dat dus dat de volgers van deze persoon het product ook te zien krijgen. Door overtuiging van de influencer kan een potentiële gebruiker net over de streep getrokken worden om door te gaan met de aankoop. Of een gebruiker overgaat tot aankoop is nooit zeker, ook niet als je een influencer gebruikt. Maar het is zeker zo dat het merk meer bekijks trekt en er meer verkeer op je pagina’s terecht komt. 

Gif E-mail marketing e-commerce Mr Online Marketing

E-mail marketing voor jouw online shop

E-mails zijn de brieven, folders en kranten van tegenwoordig. Het is een handige, gemakkelijke en een laagdrempelige manier om in contact te blijven met je klanten. Door regelmatig een nieuwsbrief uit te sturen naar je klanten zorg je ervoor dat je niet vergeten wordt en houd je je klant op de hoogte. Het is dan ook essentieel om hier een juiste balans in te vinden. Te veel mails kan als vervelend worden ervaren terwijl je bij te weinig mails het contact kan verliezen. Ook hier geldt weer dat de inhoud van de mail waardevol moet zijn. Als je iemand 2x per week een mail stuurt, dan wil deze persoon ook dat het nuttig is. Bijvoorbeeld met aanbiedingen, informatie, een nieuw assortiment of mededelingen.

De E-mails kunnen ook effectief ingezet worden om de bounce rate te verlagen. Bijvoorbeeld om bezoekers een mail te sturen als ze nog niet doorgegaan zijn met de koop. Je geeft ze dan eigenlijk nog een extra duwtje in de rug om alsnog door te gaan met de aankoop. 

Marketplaces voor e-commerce

Iedereen kent het, iedereen vertrouwt het systeem en vele maken er dagelijks gebruik van. De marktplaats(en) van de wereld. In de online wereld spreken we dan over een Bol.com, Coolblue, Amazon, Zalando en nog vele anderen die veelal producten online verkopen. Dit soort webshops zijn de afgelopen jaren veel in populariteit gestegen. 

Het is makkelijk, simpel en door de snelle levertijden blijven mensen opnieuw producten kopen. Als verkoper zijn deze marktplaatsen en goeie plek om extra aanwezigheid te vergaren en om ze als extra verkooppunt aan te nemen. Marktplaatsen werken voornamelijk met een Cost per Sale (CPS) model. Dit betekend dat je een bepaald percentage van de verkoopprijs afdraagt aan het online platform waarop je je product verkoopt. Super handig! Want als je een tijdje wat minder, of niks, verkoopt dan hoef hier verder dus ook niks voor te betalen!

E-commerce gif Mr Online Marketing
Wacht! Dit wil je niet missen…

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de leukste online marketing nieuwtjes en handige tips & tricks

Gratis SEO Quickscan

Vul onderstaand formulier in dan nemen we z.s.m. contact met je op voor een SEO Quickscan.