fbpx

Bericht promoten op Facebook? Doe het niet!

Je hebt een post op je Facebook bedrijfspagina geschreven, je bericht gaat lekker en de likes stromen binnen. Voor Facebook waarschijnlijk een aanleiding om onderstaande melding te vertonen en je te verleiden om te adverteren.

Herkenbaar? In de meeste gevallen kun je dit beter niet doen!

Adverteren op Facebook kan grofweg op twee manieren. Vanuit je Facebookpagina of vanuit Facebook Ads; Facebook’s advertentiecentrum.

Met de eerste manier kun je erg makkelijk en binnen een paar klikken een bestaand bericht een boost geven. Facebook biedt je beperkte doelgroepopties, drie doelen en je kunt berichten niet meer aanpassen nadat de promotie goedgekeurd en gepubliceerd is. Voor deze manier van adverteren heb je weinig kennis van Facebook nodig en kun je laagdrempelig meer mensen bereiken.

De andere mogelijkheid, Facebook Ads, biedt je keuze uit 13 campagnedoelstellingen, de mogelijkheid om A/B-tests te draaien, optimalisatiemogelijkheden en duizenden mogelijkheden om een doelgroep te profileren. Gebruik van de tool is gratis, je betaalt enkel voor het advertentiebudget. Verder biedt deze vorm van adverteren de mogelijkheid om advertenties te plaatsen in stories, messenger, timelines, audience network, instagram (stories), etc. Veel meer mogelijkheden dus wanneer je het vergelijkt met adverteren vanaf je paginaoverzicht.

Dashboardoverzicht in Facebook Ads

Lang verhaal kort: ‘bericht promoten’ is simpel te gebruiken, lijkt erg verleidelijk en zal vaak ook extra likes opleveren. Het is alleen niet heel efficiënt vergeleken met Facebook Ads en uit ervaring blijkt dat het vaak ook bij extra likes blijft. Heb je een goedlopende post en wil je daar nog meer bereik mee krijgen, dan kun je deze tool gebruiken.

Wil je echter gericht adverteren en met jouw advertentie ook daadwerkelijk doelen bereiken? Gebruik dan Facebook Ads. Het dashboard ziet er in het begin misschien wat indrukwekkend uit, maar met handige tutorials neemt Facebook je bij de hand. Op die manier kun je jouw advertentiebudget efficiënt inzetten en kun je jouw doelen zelf behalen.

Kom je er toch niet helemaal uit? Bekijk dan ook eens Facebook’s helpcenter of handige tutorials op Youtube. Toch liever uitbesteden? Neem dan contact met ons op!

Geef een reactie