fbpx

6 (GRATIS) ONLINE TOOLS OM DIRECT ZELF MEE AAN DE SLAG TE GAAN

FEEDLY

Als content marketeer wil je op de hoogte zijn van wat er speelt in jouw vakgebied. Je leest blogs, bekijkt vlogs, volgt RSS Feeds, monitort zoekwoorden en zit bovenop het nieuws. Maar altijd op de hoogte zijn komt tegen een prijs: het kost tijd. Heel veel tijd.

Feedly is een gratis tool waarin je jezelf kunt abboneren op o.a. nieuwsartikelen, blogs, filmpjes, zoektrends en tweets. Alle relevante media volg je in één overzicht, dat je zelf organiseert op basis van wat jij interessant vindt. Even geen tijd om iets te lezen? Je kunt artikelen ook opslaan om later te bekijken. Echt een musthave voor iedere content marketeer!

CANVA

Canva is de gratis tool die van iedereen een ontwerper kan maken. Met een simpel en overzichtelijk programma kun je afbeeldingen, posters, presentaties en andere creatives ontwikkelen.

Standaard past Canva je ontwerp aan, aan de ideale afmetingen voor jouw doel. 16:9, facebook posts, posters, headers en instagram posts zijn een aantal van de opties. Maar ook A4-documenten, facturen, instagram stories, banners en zelfs snapchatfilters behoren tot de mogeljkheden. De ideale tool voor iedere marketeer die een gratis en eenvoudig alternatief zoekt voor de producten van Adobe.

GOOGLE ANALYTICS

Simpel. Met de cijfers van Google Insights weet je hoe jouw website presteert en waar je verbeteringen aan kunt brengen. Bekijk gratis in één oogopslag de bouncepercentages van je pagina’s, waar bezoekers vandaan klikken, waar ze heengaan en hoe lang ze op je pagina’s blijven. Een belangrijke (de belangrijkste?) bron van informatie voor mensen die hun website willen optimaliseren.

GOOGLE SEARCH CONSOLE

Voorheen bekend als Google Webmaster Tools, maar tegenwoordig Google Search Console. Een gratis service voor webbeheerders die je helpt om de indexering en weergave van je website te optimaliseren. Deze tool is echt een must voor SEO. Met de data van Google Search Console weet je nauwkeurig waar jouw bezoekers naar zoeken. Op die manier kun je jouw organische zoekresultaten gemakkelijk analyseren. Handig om zoekwoorden te vinden met een lage CPC waar je nog niet eerder aan had gedacht.

GOOGLE PAGESPEED INSIGHTS

Wil je echt weten hoe jouw website in de ogen van Google scoort op het gebied van snelheid? Dan is Google Pagespeed Insights een geweldige gratis tool om meer inzicht te krijgen. Van First Contentful Paint (FCP) en First Meaningful Paint (FMP) tot de Time to Interactive (TTI), alle gegevens die je nodig hebt, per device! Daarnaast geeft deze service handige tips waarmee je direct aan de slag kunt om jouw pagina’s te verbeteren, zoals afbeeldingen met een verkeerd formaat, lazy-load advies, of het verminderen en verkleinen van CSS of JavaScript.

HOOTSUITE

Toegegeven: er zijn veel social tools in omloop en waarschijnlijk heeft iedere marketeer een persoonlijke voorkeur voor één van die tools. In mijn geval is dat Hootsuite. Vanuit één dashboard kun je met deze interactieve tool tegelikertijd berichten inplannen op verschillende sociale media. Voor het publiceren van content is Hootsuite één van de goedkoopste opties. Daarnaast is Hootsuite een van de weinige tools die je rechtstreeks op bijna alle platforms laat publiceren: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, etc. Ook met meerdere gebruikers of vanuit meerdere accounts.

Op zoek naar een social tool? Check dan ook eens deze checklist van Smidswater, hoewel het overzicht al wat ouder is (2016) geeft het nog altijd een goede indruk van waar je op moet letten.

Na het lezen van deze blog toch nog vragen over bepaalde tools, of wil je weten hoe Mr Online Marketing deze (en meer) tools dagelijks gebruikt? Nodig me dan gerust uit voor een kop koffie!

Geef een reactie