fbpx

5 SEO problemen: hoe los je ze op voordat je website live gaat?

SEO problemen oplossen doe je zo!

5 verschillende SEO problemen

en hoe jij ze op kunt lossen voordat je website live gaat

Er zijn veel bedrijven die tienduizenden euro’s investeren in het opzetten van een website die niet geoptimaliseerd is voor zoekmachines. De website ziet er van buiten mooi uit, maar zal waarschijnlijk nooit hoog scoren in Google. Zoals wij bij Mr Online Marketing zeggen: Da’s sund

Het is belangrijk dat Google ‘weet’ dat je website (of pagina) bestaat. Wij geven je 5 tips waarmee Google je website beter kan vinden. Probeer deze tips te implementeren voordat je website live gaat. Dat scheelt op den duur een hoop werk. Door het inschakelen van een SEO-specialist kun je deze drempels eventueel ook weghalen, ook in dat geval raden we aan om dat te doen voordat de website live gaat.

1. bepaal de url-structuur

In dit artikel zeiden we het al: het is van belang dat je URL’s beschrijvend zijn. Zowel Google als je bezoekers willen weten waar de pagina over gaat. Daarnaast gaven we als tip de belangrijkste zoekwoorden hierin terug te laten komen. 

Nu willen we stilstaan bij de duur van een URL, want hoe langer het adres bestaat, des te meer mensen ervan weten. Wanneer je de URL gaat aanpassen als je website al live is, verlies je de waarden van de URL. Niet doen dus!

2. kopteksten invoeren

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; kopteksten zijn belangrijk! Wanneer jij je website laat ontwikkelen door een webdesigner die geen verstand heeft van zoekmachine optimalisatie, zul je zien dat kopteksten niet goed gebruikt worden. De designer pakt de koptekst die qua grootte het beste past bij de rest van de website, maar dat is niet handig voor de vindbaarheid. Een H1 veranderen naar bijvoorbeeld een H3 kan grote gevolgen hebben.

Wij raden aan om tijdens het ontwerpen van je website hier rekening mee te houden, omdat het een helse klus kan zijn om dit later op te lossen. 

3. snelheid controleren

Een snelle website is essentieel, want hoe langzamer de website, hoe slechter de ervaring voor de bezoeker. Als steeds meer mensen afhaken op je website, zal Google je website ook niet aan anderen aanbevelen. Je kunt dan nog zo’n goede content hebben, je zult niet gevonden worden. Wij raden je aan om de snelheid van je website te meten, voordat deze live gaat. 

Er zijn verschillende tools waarmee je de snelheid kunt meten. Je kunt gebruik maken van Google analytics en Search Console, maar je kunt ook gebruik maken van PageSpeed (of Lighthouse in de Google Chrome browser).   
Blijkt nu dat je website heel erg traag is, dan kun je deze tips vrij gemakkelijk doorvoeren om je website te versnellen: verklein afbeeldingen, implementeer lazyloading, kies een betere hosting of gebruik een CDN en blokkeer render-blocking. 

4. Test je website op zoveel mogelijk apparaten

Zowel je bezoekers als Google, vinden het belangrijk dat de website op diverse apparaten goed te zien is. Controleer daarom hoe de pagina’s eruit zien op je desktop PC, iPhone, Android telefoon en tablet, maar ook op een televisie of smartwatch.

5. Sitemap indienen

Een sitemap kun je vergelijken met de inhoudsopgave van een boek: het is een overzicht van alle pagina’s op je website. Als je een XML-sitemap van je website maakt, dan kun je die gebruiken om Google een routekaart van jouw website te geven. De crawlers van Google weten daardoor de weg op jouw website en kunnen informatie gemakkelijker vinden en indelen. Gebruik je het CMS-systeem WordPress? Dan kun je hier zien hoe je een sitemap aanmaakt en indient met behulp van onze favoriete SEO-plugin: RankMath. 

Wanneer je de sitemap hebt gemaakt is het erg belangrijk om deze ook te uploaden in Google Search Console. Hiervoor maak je eerst een account aan bij Google Search Console. Vervolgens kun je de sitemap eenvoudig indienen door naar index te gaan, daar te klikken op sitemaps, de URL van je XML-sitemap uploaden en voor je pagina’s een indexering aanvragen bij Google. Door deze indexering vooraf aan te vragen worden je pagina’s sneller gevonden en kun je hoger komen in Google.

Het is tot slot erg belangrijk om voordat je website live gaat je Google Search Console en Google Analytics goed in te stellen. Hiermee kun je precies meten wat er met je website gebeurt en krijg je inzicht in de resultaten van je website. Met behulp van die gegevens kun je jouw website vervolgens blijven optimaliseren.

Hopelijk las je dit artikel op tijd en kun je bovenstaande tips meenemen in de bouw van jouw website. Mocht je al een bestaande website hebben, of nog vragen hebben, dan kun je natuurlijk altijd vrijblijvend contact met ons opnemen! We denken graag met je mee en kunnen er ook voor zorgen dat bestaande websites bovenaan komen in Google.

SEO Checklist

Wil jij onze gratis SEO Checklist ontvangen? Laat dan je gegevens achter en download de checklist.

Wacht! Dit wil je niet missen…

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de leukste online marketing nieuwtjes en handige tips & tricks

Gratis SEO Quickscan

Vul onderstaand formulier in dan nemen we z.s.m. contact met je op voor een SEO Quickscan.