5 belangrijke SEO tips!

Tips voor het schrijven van de beste teksten!

paper 01 Mr Online Marketing
paper 01 Mr Online Marketing

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Samen behalen we de beste online resultaten!

paper 01 Mr Online Marketing
paper 03 Mr Online Marketing
paper 03 Mr Online Marketing
paper 03 Mr Online Marketing
paper 02 Mr Online Marketing
paper 02 Mr Online Marketing

5 SEO tips die jou zullen helpen!

5 tips om jou verder te helpen

Om goed vindbaar te zijn in Google, moet je website bestaan uit goede teksten. Daarmee bedoelen we teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Maar hoe schrijf je nu de perfecte tekst? Wij geven je 5 SEO tips, zodat jij zelf aan de slag kunt.

Tip 1: Denk aan de lezer!

Als je teksten schrijft, kun je je makkelijk verliezen in de techniek. Waar moet je de zoekwoorden neerzetten? Welke Alt-tekst moet de afbeelding krijgen? Hoe lang moet die tekst zijn?

Maar wacht! Het is veel belangrijker om eerst te kijken voor wie je de tekst schrijft. Die schrijf je namelijk voor je bezoeker… Niet voor Google. Wat is het doel van de pagina en wat hoop je dat de lezer doet na het lezen? Als je teksten hierop aansluiten, slaan ze beter aan bij de lezer

 

Tip 2: Gebruik zowel korte als lange zoektermen

Zoektermen zijn de woorden (of woordcombinaties) waar je bezoeker op gezocht heeft. De meeste gebruikers zoeken met 2 a 3 woorden. Uit onderzoek blijkt dat 70% van hen niet verder kijkt dan de eerste 4 zoekresultaten. Als je gevonden wilt worden in Google, zul je je teksten moeten optimaliseren.

 

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Samen behalen we de beste online resultaten!

Alles op een rijtje

Hulp nodig?

Ga naar onze pagina over SEO of neem contact met ons op voor je vragen

Shorttail- en longtail zoekopdrachten

Shorttail zoekwoorden zijn korte, vaak algemene zoekwoorden. Een voorbeeld van een shorttail zoekwoord is ‘fiets’. Shorttail zoektermen hebben vaak een hoge zoekvolume. Deze woorden zorgen voor een instroom van verkeer naar de website (wat positief is voor de ranking). Zorg er dus voor dat je deze gebruikt in je teksten.

Bij het schrijven van webteksten zijn longtail zoekwoorden minstens zo belangrijk. Longtail zoekwoorden zijn lange, vaak specifieke zoekopdrachten. ‘Fiets kopen Eindhoven’ is een voorbeeld van een longtail zoekterm. De zoekvolume bij longtail zoektermen is vaak wat lager, maar zij brengen wel de klanten binnen. Je weet precies wat iemands intentie is en daar kun je op inspelen.

Daarnaast hebben longtail zoekwoorden het voordeel dat de concurrentie hierop lager is. Ideaal dus!

SEO-teksten tips: voorbeeld longtail zoekwoord

Tip 3: Gebruik zoekmachinevriendelijke URL's

Zowel je bezoekers, als Google houden van eenvoud en structuur. Gebruik daarom geen URL zoals https://www.tuinen.nl/245tg-H7d8/page=243. Niemand weet waar de pagina over zou gaan, ook Google niet. Gebruik in plaats daarvan een beschrijvende en leesbare URL zoals:

Beschrijvende URL mronlinemarketing.nl Mr Online Marketing

Mini tip: Zet je belangrijkste zoekwoord in de URL. 

Tip 4: Maak gebruik van links

Als het gaat over links en SEO, denken de meesten vooral aan externe links. Je weet misschien wel dat externe links uit bijvoorbeeld een advertentie of andere betrouwbare website erg belangrijk zijn voor de ranking. Je bouwt hier veel autoriteit mee op.  

Maar ook interne links zijn van belang in je SEO-strategie. Interne links worden alleen binnen je eigen website gebruikt. Ze zijn geweldig, omdat de bezoekers langer op de website houden (want ze klikken door). Daarnaast bieden ze veel waarde voor je bezoeker en helpen ze bij de hiërarchie op de website. 

SEO-teksten tips: interne links

Een interne link kun je plaatsen in woorden, in afbeeldingen of knoppen. Als je al eens eerder op onze website hebt gekeken, zie je dat je via de ene pagina makkelijk naar de volgende kunt doorklikken. 

Tip 5: Zoekwoorden in meer dan alleen de tekst

Natuurlijk plaats je de belangrijkste zoektermen in de tekst, maar je kunt deze ook ergens anders gebruiken zoals in de titel van je pagina, in afbeeldingen of in de meta description. Wij leggen deze kort toe. 

Titel

Het CMS (Content Management Systeem) waarmee de website onderhouden wordt, biedt de mogelijkheid om de titels in je teksten aan te duiden met een H1 (in sommige gevallen Kop 1), H2 (of kop 2), H3 (kop 3) enz. Je hebt hier zelf geen technische kennis voor nodig. Maak van je belangrijkste zoekwoord een H1-tag en de kopjes een H2 of H3. 

Paginatitel

De paginatitel is de titel van de pagina (niet de titel op de pagina). Veel content management systemen (CMS) geven je de optie om deze ‘achter de schermen’ in te vullen. Voeg hier je belangrijkste zoekwoord op in. De paginatitel zie je hier:

Mr Online Marketing SEO tips: paginatitel
Mr Online Marketing SEO tips: paginatitel

Meta description

De meta description is de tekst die je ziet in Google bij de zoekopdrachten. Naast dat een meta description pakkend moet zijn, moet deze ook het belangrijkste zoekwoord bevatten. De meta description mag bestaan uit maximaal 160 tekens inclusief spaties. 

Meta description mronlinemarketing.nl Mr Online Marketing

Mini tip: Maak gebruik van emoji’s om de aandacht te trekken! 

Afbeelding (alt-tekst)

Met een alt-tekst beschrijf je wat er te zien is op de afbeelding, zodat Google (en gebruikers met een visuele beperking) begrijpen waar de afbeelding over gaat. Google hecht veel waarde aan de alt-tekst. Laat Google weten wat je ziet op de afbeelding en dat het past bij de content op je webpagina. 

Aan de slag!

SEO-teksten schrijven vergt wat kennis en handigheid, maar met deze SEO tips hopen we je een beetje op weg te helpen. Heb je vragen of wil je liever je webteksten laten schrijven door onze SEO-specialisten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

 

Mr Online Marketing Houdoe!

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Samen behalen we de beste online resultaten!

Mogelijk is dit ook interessant?

Onze overige diensten

SEO (Search Engine Optimization)

Bovenaan in Google? Weten waar jouw doelgroep naar zoekt en hoe je daar het beste op kunt inspelen? Wij helpen je van onderzoek tot plaats 1 in zoekmachines.

Social Media Advertising

Met slimme retargeting campagnes afgehaakte klanten terughalen? Of een lookalike doelgroep maken om nieuwe klanten te vinden? Geen probleem!

Toch wat anders?

Neem eens een kijkje bij de rest van onze diensten. Misschien vind je daar wat je zoekt. Ook niet? Neem dan gerust contact met ons op. Wij houden wel van een uitdaging!

Een aantal van onze opdrachtgevers

Voor wie we ons al keihard inzetten?

Samen boeken we online resultaat

Mogen we ook voor jou aan de slag?

Een aantal van onze partners

Met wie we werken?