fbpx

4x waarom 2019 hét jaar wordt van de chatbot

Het is niets nieuws dat klanten gezien en gehoord willen worden. En dat je klanten dat op ieder moment van de dag willen is ook niets nieuws. Maar kan een klant jou bereiken om 3 uur ’s nachts? En krijgt een klant altijd hetzelfde antwoord op een vraag? Ook net nadat je een kop hete koffie over je toetsenbord hebt gemorst? Een in ieder geval chatbot wel. Kunstmatige Intelligentie (KI) is op dit moment zo ver dat je er niet meer omheen kunt (of zou moeten willen).

1. Kunstmatige intelligentie

Toen Hi in 2005 MSN-chatbot Chatman introduceerde kon deze bot enkel vaste antwoorden geven op vooraf geprogrammeerde vragen. In 2016 lukte het een groep Twitter-gebruikers om Microsoft’s chatbot Tay binnen 24 uur te veranderen in een racistische, holocaust-ontkennende robot. Inmiddels is KI een stuk verder ontwikkeld. Bots werken niet meer alleen op ingevoerde regels, maar op basis van verder ontwikkelde machine learning. Vanuit een grote database formuleren ze een antwoord op je vraag aan de hand van matching percentages. Hierdoor blijft een chatbot zich continue ontwikkelen.

2. Chatbots zijn de ideale virtuele assistent

Chatbots kunnen een steeds breder type vragen beantwoorden. In het verleden kon een bot vaak enkel aangeven of een product nog op voorraad was, of wat je openingstijden zijn. Maar met nieuwe technologie kan een bot ook steeds beter suggesties doen over stijl of smaak. Daarnaast kun je een chatbot zo instellen dat deze vragen doorzet naar de juiste collega. Hierdoor hebben webcare-medewerkers meer tijd en aandacht voor klantcontact op maat.

3. Chatbots zijn overal, én gratis!

In apps, op websites en misschien wel de bekendste: in Facebook Messenger. Zelfs zonder enige technsiche kennis kun je al een bot instellen. Het instellen van een chatbot kan al binnen enkele uren met tools als Woowbot (voor WordPress) of ManyChat (voor Facebook Messenger). Net zoals ‘Hey Siri’, ‘Hi Google’ en ‘Hey Bixby’ is voice control ook steeds vaker inzetbaar voor chatbots. Hierdoor zijn chatbots in 2019 écht overal.

4. WhatsApp blijft in gebruik toenemen

Terwijl Facebook in 2018 flinke klappen te verwerken kreeg, noteerde WhatsApp een toename in het aantal gebruikers (Newcom #NSMO2019). De sterke positie van WhatsApp maakt het ook aantrekkelijker voor bedrijven om bots te bouwen die klantcontact via whatsapp kunnen verbeteren. Door de update van WhatsApp in augustus 2018 is het voor bedrijven ook mogelijk om gemakkelijk geautomatiseerde berichten te versturen.

2019 biedt veel mogelijkheden voor Chatbots. Maak jij hier al gebruik van, of heb je hier vragen over? Laat dan een berichtje achter in de reacties, of neem contact op via ons contactformulier.

Geef een reactie